Tuesday, July 23, 2013

Kate selamat lahirkan putera diraja Britain

Kate selamat lahirkan putera diraja Britain

Putera William dan isterinya meraikan kelahiran putera sulung mereka pada hari Isnin, yang menyediakan keluarga diraja dengan raja.
Orang ramai bersorak di hadapan pintu Istana Buckingham selepas pengumuman bahawa Duchess of Cambridge telah menghasilkan waris lelaki sihat seberat 8lbs 6oz (3.8 kilogram).
Bayi yang belum dinamakan merupakan pewaris takhta ketiga dan selepas anak Ratu Elizabeth II yang Prince Charles, dan kemudian anak sulungnya William. "Kami sangat gembira," kata William, anak Charles dan mendiang Puteri Diana dalam satu kenyataan ringkas.
Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dan isterinya Michelle turut mengucapkan tahniah manakala Kanada, antara 15 negara yang bakal diwarisi merupakan negara yang pertama untuk meraikan kelahiran bayi diraja.
Kate Middleton, 31 dan William pergi sekitar subuh ke Hospital London St Mary, Paddington, di tengah-tengah London.
"Yang Teramat Mulia The Duchess of Cambridge telah selamat melahirkan seorang anak lelaki pada 16:24 (1524 GMT)," kata Istana Kensington dalam satu kenyataan hanya lebih empat jam selepas dia melahirkan.
"Bayi ini mempunyai berat 8lbs 6oz. The Duke of Cambridge hadir untuk kelahiran."
Ia adalah hospital yang sama bahawa mendiang Puteri Diana melahirkan William pada tahun 1982. Kate, William dan bayi baru mereka akan berada di hospital semalaman, menurut istana di situ.
Ratu dan Prince Charles berkata mereka amat gembira dengan berita kelahiran ini. London Eye dan Menara BT dinyalakan dengan warna merah putih dan biru untuk meraikan kelahiran bayi manakala meriam api berbunyi di seluruh ibu negara pada Selasa.
Muka hadapan surat khabar dengan kata : " Bayi lelaki"
Ketibaan bayi diraja dan generasi baru untuk monarki British telah hangat dijangkakan sejak pasangan itu berkahwin pada 2011 selepas percintaan dekad-panjang.
Istana itu berkata nama kanak-kanak itu akan didedahkan kemudian, tetapi dia akan dikenali sebagai Prince of Cambridge. Pakar mengatakan nama kegemaran adalah George dan James, nama tradisional untuk raja masa depan - walaupun mereka telah menjangkakan bayi perempuan akan dilahirkan.
William, juga 31, berada di sisi isterinya ketika kelahiran.
Prince Charles dan Camilla isteri keduanya berkata "gembira dengan kedatangan cucu pertama saya".
"Ia adalah masa yang sangat istimewa bagi William dan Catherine dan kami begitu teruja di atas kelahiran anak lelaki mereka," waris 64 tahun takhta itu berkata dalam satu kenyataan.
"Banyak orang telah memberitahu saya beberapa bulan kebelakangan ini, menjadi datuk adalah saat unik dalam kehidupan seseorang, jadi saya sangat bangga dan gembira menjadi datuk untuk kali pertama dan kami tidak sabar sabar untuk melihat bayi dalam masa terdekat."
Hakikat bahawa ia adalah seorang budak lelaki melegakan keperluan untuk tergesa-gesa melalui undang-undang penggantian baru di seluruh negara-negara 16 Komanwel, yang akan bermakna bahawa anak perempuan tidak lagi boleh mengambil alih mana-mana adik lelaki pada masa depan.
Perdana Menteri Britain, David Cameron berkata di luar pejabat Downing Street bahawa ia adalah "berita baik" untuk Britain.
"Ia adalah masa yang penting bagi negara kita. Sebuah negara bangga meraikan kedatangan bayi bagi pasangan diraja," kata Cameron.
The Obamas berkata mereka mahu William dan Kate " kebahagiaan dan rahmat akan datang setelah menjadi ibu bapa", sambil menambah: "Kanak-kanak memasuki dunia ini bersama janji dan peluang untuk kedua-dua negara kita."
Kehamilan ini telah diumumkan pada bulan Disember apabila Kate telah dimasukkan ke hospital.
- AFP

Sumber : Malaysia Chronicle

0 comments:

Post a Comment