Friday, May 24, 2013

Pesawat terpaksa mendarat setelah juruterbang terkunci dari luar




Pesawat Air India terpaksa mendarat setelah juruterbangnya terkunci di luar kokpit atau ruang kemudi pesawat sekembalinya dari tandas kerana pintu kokpit terkunci. Pesawat dengan penerbangan AI 403 itu sepatutnya terbang dari Delhi ke Bangalore namun kemudian dialihkan dan mendarat di lapangan terbang Bhopal. "Pembantu juruterbang kemudian meminta izin untuk mengalihkan penerbangan ke Bhopal dan mendarat pada pukul 17.55." Pintu kokpit akhirnya dibetulkan dan perjalanan diteruskan selepas tiga jam kemudian. Air India ketika sedang menggadakan siasatan atas kes yang berbeza, iaitu matinya sistem juruterbang autopilot Airbus 321 yang terbang dari Bangkok ke Delhi pada 12 April lalu.



Menurut The Mumbai Mirror, kejadian itu terjadi ketika dua orang juruterbang berehat selama 40 minit di luar kokpit. Sebagai gantinya, maka dua pramugari diminta duduk di kerusi di kokpit sementara pesawat terbang dengan kendalian autopilot. Salah seorang dari pramugari secara tidak sengaja mematikan tombol juruterbang autopilot sehingga juruterbang segera mengakhiri rehatnya untuk kembali ke kerusinya namun pintu terkunci.



Air India menyangkal laporan itu namun mengaku pramugari memang berada terlalu lama di kokpit dan tombol autopilot untuk sementara tidak boleh berfungsi 'kerana gangguan.' Penerbangan Air India dalam beberapa tahun ini mengalami masalah kewangan. Selain itu, Air India juga dilarang terbang di beberapa negara sejak awal tahun kerana berbagai insiden termasuk bocornya bahan bakar, retaknya jendela kokpit, masalah rem, dan elektrik. -The Mirror













.



Sumbiling Man disalin daripada Sumbiling Man RSS Feed Syndication

0 comments:

Post a Comment